Do zadań wydziału należą czynności związane między innymi z:
W zakresie obsługi Zarządu i Starosty:
- prowadzeniem rejestrów zarządzeń starosty, udzielonych upoważnień do wydawania decyzji administracyjnych i załatwiania spraw,
- zbieraniem i opracowywaniem materiałów dla potrzeb zarządu i starosty,
- prowadzeniem dokumentacji związanej z korespondencją starosty i zarządu z radą w zakresie opiniowania projektów uchwał rady przygotowanych przez zarząd, ustalania treści odpowiedzi na wnioski komisji rady i interpelacje kierowane do zarządu i innych spraw związanych ze współpracą między zarządem i radą powiatu,
- opracowaniem sprawozdań z działalności zarządu w tym z wykonania uchwał podjętych przez radę,
- prowadzeniem rejestru statutów i regulaminów jednostek organizacyjnych powiatu,
- prowadzeniem centralnego rejestru umów zawieranych przez powiat i starostwo z wyłączeniem umów ze stosunku pracy,
- przygotowaniem spotkań z udziałem starosty i zarządu powiatu, organizowaniem wizyt osobistości życia publicznego wraz z obsługą protokolarną tych wizyt,
- bieżącym analizowaniem informacji, publikacji prasowych związanych z pracą samorządu powiatowego,
- organizowaniem spotkań zarządu powiatu,
- przygotowywaniem i opracowywaniem w uzgodnieniu z właściwymi jednostkami materiałów informacyjnych dla starosty, wicestarosty i członka zarządu,
- prowadzeniem sekretariatu starosty, wicestarosty i członka zarządu,
- przyjmowaniem zgłoszeń do rejestru korzyści,
- organizacja wyborów samorządowych.
W zakresie organizacji i funkcjonowania starostwa:
- opracowaniem projektu regulaminu organizacyjnego starostwa i jego nowelizacji,
- opracowywaniem innych aktów prawnych niezbędnych do funkcjonowania starostwa,
- opiniowaniem aktów prawnych dotyczących struktury komórek organizacyjnych starostwa, powiatowych jednostek organizacyjnych lub zmian mających wpływ na organizację i funkcjonowanie starostwa,
- inicjowaniem działań usprawniających formy i metody pracy starostwa,
- wdrażaniem i nadzorowaniem przestrzegania jednolitego rzeczowego wykazu akt,
- prowadzenie książki kontroli przychodów i rozchodów oraz stanu druków ścisłego zarachowania i książeczek czeków gotówkowych,
- obsługa apteczki pierwszej pomocy oraz udzielanie pierwszej pomocy.
- W zakresie skarg i wniosków:
- prowadzeniem rejestru skarg i wniosków,
- monitorowanie terminowego rozpatrywania przez właściwe komórki organizacyjne skarg i wniosków,
- prowadzeniem sprawozdawczości dotyczącej skarg i wniosków.
W zakresie obsługi interesantów:
- prowadzeniem biura obsługi interesantów,
- prowadzeniem obsługi kancelaryjnej starostwa.
- Prowadzeniem archiwum zakładowego starostwa i współpracą z archiwum państwowym.
- W zakresie spraw administracyjno-gospodarczych:
- administrowaniem pomieszczeniami starostwa,
- wykonywaniem działań związanych z obsługą i funkcjonowaniem starostwa,
- utrzymaniem czystości, zaopatrzeniem w sprzęt i materiały biurowe,
- prowadzeniem biura rzeczy znalezionych,
- gospodarowaniem taborem samochodowym,
- prowadzeniem rejestru umów zleceń i umów o dzieło,
W zakresie obsługi informatycznej:
- planowaniem rozwoju informatyzacji starostwa,
- administrowaniem i zarządzaniem użytkownikami,
- administrowaniem i zarządzaniem infrastrukturą teleinformatyczną,
- realizacją i nadzorem nad zakupem sprzętu informatycznego i oprogramowania,
- zapewnieniem ochrony systemów i sieci teleinformatycznej.
W zakresie informatyzacji urzędu:
- wprowadzeniem i koordynacją elektronicznego systemu obiegu dokumentów oraz procedury podpisu elektronicznego.
W zakresie ochrony danych osobowych:
- prowadzeniem ewidencji osób zatrudnionych przy przetwarzaniu danych,
- nadzór nad zgłoszeniem zbiorów danych oraz zmianach w nich zachodzących do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych,
- zapewnieniem bezpieczeństwa danych osobowych w systemie informatycznym,
- opracowaniem i aktualizacją instrukcji zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych,
- opracowaniem i aktualizacją polityki bezpieczeństwa w zakresie danych osobowych przetwarzanych w formie tradycyjnej oraz systemach informatycznych,
W zakresie dostępu do informacji publicznej:
- prowadzeniem i administrowaniem urzędowym publikatorem teleinformatycznym - Biuletynem Informacji Publicznej.
W zakresie kontroli:
- prowadzeniem książki kontroli,
- współpracą z zewnętrznymi instytucjami kontrolnymi,
- współpracą z pracownikami merytorycznymi starostwa w zakresie będącym przedmiotem kontroli,
- opracowywaniem planów kontroli,
- kontrolą realizacji wniosków pokontrolnych,
- przekazywaniem na ręce zarządu powiatu protokołów z przeprowadzonych kontroli.